שמורת עברונה

שמורת עברונה כיום פתוחה לציבור, ומבקרים בה אלפי מבקרים מידי שנה

בשנת 2014, במהלך עבודות להעתקת שדה התעופה של אילת למיקומו החדש (כיום שדה תעופה רמון), נפגע צינורה של חברת קצא"א, דבר שגרם לדליפה מהקו. מיד עם קרות האירוע התקבלה במערכת בקרת הדליפות של החברה התרעה על פריצת הדלק והמגופים התוחמים את קטע הקו נסגרו. עם זאת, חלק  מהדלק, אשר היה כלוא בין המגופים, דלף.

מרגע הדליפה פעלה חברת קצא"א בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וכלל הגופים הרלוונטיים לשאיבת הדלק ולפינוי הקרקע המזוהמת. מרבית הנפט שדלף (כ-90 אחוז) נשאב בתוך 48 השעות הראשונות מתחילת האירוע.

מאז קרות האירוע פעלה קצא"א לטיפול בשאריות הנפט שנותרו בשמורה לצורך השבת המצב לקדמותו והשקיעה לשם כך בין היתר משאבים כספיים משמעותיים. החברה הסתייעה באופן שוטף בליווי מקצועי בינלאומי ומקומי, ואף יצאה לפיילוט ייחודי בשיתוף עם רשות הטבע והגנים לפעולות לשיקום השמורה.

פעולות הטיפול הראשוניות התבצעו במשך כ-3.5 שבועות, וכארבע חודשים לאחר האירוע נפתחה שמורת עין עברונה לציבור. זמן קצר לאחר שאיבת הדלק ופינוי האדמה, החלו בעלי חיים בעברונה לחזור לשגרת חייהם וספירת הצבאים השנתית שבוצעה על ידי רשות הטבע והגנים, לאחר האירוע, הצביעה באופן חד משמעי כי אוכלוסיית הצבאים לא נפגעה. 
במקביל, בוצעו פעולות קלטור לאדמה, לצורך שבירת הקרום האטום שנוצר על פני הקרקע. קלטור זה יצר מרווחים שמאפשרים הכנסת אוויר ולחות, על מנת לאפשר נביטה של צמחיה חדשה. 

שמורת עברונה כיום פתוחה לציבור, ומבקרים בה אלפי מבקרים מידי שנה

הודעה חשובה

לקצא"א נפח לאחסון 410,000 מטרים מעוקבים של מוצרי דלק (בנזין, דס"ל וסולר) בנמל אשקלון. מערכת האחסון למוצרי דלק מחוברת למיקשר מס' 1 ולמיקשר מס' 2 לצורך פריקה וטעינה. המיקשרים יכולים לקלוט מכליות במעמס של עד 130,000 טון.

דילוג לתוכן